پایان کار

فهرست مطالب

پایان کار ساختمان یا گواهی پایان کار ساختمان در واقع دفترچه ای است که گواهی می کند ساختمان ساخته شده  فاقد تخلف است.

به عبارت دیگر وقتی سازنده عملیات ساختمانی را تمام می کند،امکان اینکه مرتکب تخلفی شده باشد ، وجود دارد. در گردش کار گواهی پایان کار ساختمان، شهرداری ها ، مطابقت و یا مغایرت ساختمان اجرا شده را با جواز ساخت یا پروانه ساخت بررسی می نمایند.

پایان کار ساختمان مدرکی است که عدم وجود خلاف ساختمانی را در مرحله اتمام گواهی می کند.

صدور پایان کار ساختمان در حقیقت به منزله این است که از نظر شهرداری تهران ساختمان ساخته شده و یا آپارتمان مورد نظر فاقد تخلفات و خلاف ساختمانی است.

اخذ گواهی پایان کار در تهران

توجه داشته باشید که این مقاله فقط برای دریافت گواهی پایان کار واحد آپارتمانی، ملک مسکونی قدیمی، ملک یا ساختمان تجاری، اداری یا مسکونی در شهر تهران است.

گواهی پایان کار در شهر تهران توسط شهرداری های مناطق 22 گانه صادر می شود.
گروه تهران جواز دپارتمانی تخصصی برای پیگیری و انجام امور ملکی مربوط به شهرداری در خصوص اخذ گواهی پایان کار در تهران تشکیل داده است تا از این طریق بتواند خدمتی به شما مالکین برای دریافت انواع پایان کار فوری اداری، مسکونی یا تجاری ارائه کند.

گواهی پایان کار در تهران

نمونه گواهی پایان کار توسط تهران جواز

هزینه پایان کار ساختمان چقدر است؟

محاسبه هزینه پایان کار ساختمان تابع شرایط  و عوامل گوناگونی می باشد. ‏ما با توجه به اولویت بندی و اهمیت موارد گوناگون تاثیر گذار در هزینه پایان کار ساختمان در زیر به توضیح جداگانه هر کدام از موارد خواهیم پرداخت

  •  متراژ زیربنای درخواستی

طبیعتاً عوارض پرداختی مازاد بر تراکم ساخته شده در هر ساختمان به صورت هر متر مربع محاسبه می شود. هرچه متراژ تخلفات حادث شده در ساختمان کمتر باشد شما عوارض کمتری پرداخت خواهید کرد.

لازم به ذکر است زمانی که برای ملکی جواز ساخت یا همان پروانه تخریب و نوسازی اخذ می گردد، پس از پرداخت عوارض اعلامی صدور پروانه متراژی به عنوان بنای مجاز در  پروانه مربوطه اعلام می گردد.
زمانی که در حین ساخت  متراژ تمام شده ساختمان بالاتراز متراژ ذکر شده در جواز می شود طبیعی است که مابه التفاوت متراژ بنای موجود را تحت عنوان متراژ مازاد بر تراکم در زمان پایان کار توسط شهرداری محاسبه شده و از ذینفع تحت عنوان عوارض نظارت فنی اخذ می شود که هرچه این اختلاف بیشتر باشد طبعا عوارض نظارت فنی بالاتر خواهد بود

  • میزان قیمت A منطقه و ارزش معاملاتی ملک

تمامی فرمول های محاسباتی جهت صدور عوارض در زمان اخذ پایان کار ساختمان ضریبی از قیمت منطقه ای و ارزش معاملاتی ملک می باشد و بدیهی است هر چه میزان مرغوبیت ملک بالاتر باشد و به اصطلاح عامیانه قیمت بالاتر باشد قیمت A منطقه ای و ارزش معاملاتی ملک هم که در ابتدای هر سال به روز رسانی می گردد بالاتر خواهد رفت.

  • نحوه برخورد با تخلف در بررسی خلاف

علی رغم تلاش های صورت گرفته به منظور ایجاد وحدت رویه توسط شهرداری تهران، همچنان در مناطق مختلف شهرداری تهران اختلافاتی در نحوه برخورد با تخلفات حادث شده در ساختمان وجود دارد.

همانطور که در بحث و بررسی خلاف در مقاله بررسی خلاف توضیح داده شد، در کمیسیون های داخلی به سه طریق با تخلفات ساختمان برخورد می شود، در ابتدا رفع تعرض، سپس جریمه و محاسبه عوارض و در نهایت رفع تخلف داده شده اینکه در یکی از مناطق شهرداری مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران کدام تصمیم از سه تصمیم بالا می گردد بستگی به تصمیمات روسای حال حاضر مناطق ۲۲ گانه دارد.

به عنوان مثال اگر شما در نمای ساختمان تخلف کنید و میزان بیرون آمدگی نمای ساختمان بیش از اندازه های ذکر شده در کمیته نمای تایید شده خود باشد در مناطق مختلف به صورت گوناگون بررسی می گردد.

در بعضی مناطق بسته به شرایط و میزان بیرون آمدگی تنها رفع تعرض می گردد، اما در برخی مناطق با احتساب مساحت بیرون زده مانند متراژ مازاد بر تراکم از شما عوارض اخذ می کنند.

مواردی که در بالا به عنوان هزینه اخذ گواهی پایان کار ساختمان ذکر گردید تنها نمونه هایی اصلی از مواردی بیشمار می باشد و در نتیجه با توجه به توضیحات مذکور بدیهی است که پاسخ به این سوال کلی که هزینه پایان کار ساختمان چقدر است  غیر اصولی می باشد.

البته مواردی که تا اینجا گفته شد تنها برخی از عوامل تاثیر گذار در هزینه نهایی پایان کار ساختمان یا واحد آپارتمانی است.
ما در گروه تهران جواز با توجه به روابط گسترده و دیرپا با تمامی شهرداری های مناطق ۲۲ گانه تهران، این امکان را برای شما عزیزان فراهم کرده اید تا با حداقل هزینه در کمترین زمان موفق به دریافت گواهی پایان کار ساختمان یا واحد آپارتمان گر دید.

لازم به ذکر است شما برای گرفتن گواهی پایان کار ساختمان از طریق مجموعه تهران جواز، نیاز به پرداخت هیچ گونه هزینه اضافی مازاد بر تعرفه های شهرداری تهران ندارید.
هزینه پایانکار  ساختمان بسته به شرایط و قوانین عوض می شود.

 

هزینه پایان کار ساختمان

 

 

پایان کار تفکیکی آپارتمان

پایان کار تفکیکی آپارتمان در واقع سندی است که از سوی شهرداری تهران مبنی بر رعایت ضوابط شهرسازی در ساخت آپارتمان صادر میشود.
این سند، برای نقل و انتقال آپارتمان در شهر تهران ضروری است. اگر کل ساختمان دارای گواهی پایانکار باشد، میتوان طبق شرایطی گواهی پایان کار تفکیکی آپارتمان بدون بازدید دریافت کرد.

این کار مستلزم ارائه تعهد مبنی بر عدم وجود تخلف ساختمانی در دفترخانه اسناد رسمی است.

 

پایان کار تفکیکی آپارتمان

پایان کار تفکیکی آپارتمان نامحدود

در گذشته گواهی پایان کار تفکیکی آپارتمان دارای اعتبار کوتاه مدت بود. در حال حاضر شهرداری تهران تصمیم بر صدور گواهی پایانکار تفکیکی آپارتمان نامحدود گرفته است.

این به معنی آن است که مالکین واحد آپارتمانی در شهر تهران، تنها یکبار باید برای دریافت پایان کار تفکیکی آپارتمان اقدام کنند.
ما در گروه تهران جواز شرایطی فراهم کرده ایم تا مالکین واحدهای آپارتمان بدون نیاز به مراجعه حضوری و فقط از طریق سایت تهران جواز بتوانند گواهی پایان کار اینترنتی دریافت کنند.

 

پایان-کار-نامحدود-تفکیکی-آپارتمان

 

دریافت پایان کار تفکیکی آپارتمان

برای دریافت گواهی پایان کار تفکیکی آپارتمان لازم است سازنده محترم پس از آنکه پایان کار ساختمان خود را از شهرداری منطقه مربوطه اخذ کرد، با مراجعه به سازمان ثبت اسناد، سند های تفکیکی واحدهای آپارتمانی خود را طبق صورتمجلس تفکیکی صادر شده توسط مهندسین ناظر نظام مهندسی دریافت کند.
وقتی که سند های آپارتمانی صادر شد، مالک هر واحد تفکیکی می تواند از طریق تهران جواز اقدام به اخذ گواهی پایان کار تفکیکی واحد مربوطه نماید.

مراحلی که متقاضی با صرف هزینه و زمان بیشتر انجام دهد اگر توسط کارشناسان متبحر این گروه پیش رود،با توجه به سابقه کاری و اشراف کامل بر  ضوابط، صرفه جویی قابل توجهی در هزینه دریافت گواهی پایانکار تفکیکی صورت خواهد گرفت.

 لازم به ذکر است تمامی این خدمات طبق تعرفه شهرداری و دفتر خدمات از شما دریافت  می گردد و هیچ گونه هزینه اضافی پرداخت نخواهید کرد.

 

مراحل اخذ پایان کار تفکیکی

 

انتقال سند بدون پایان کار

برای انتقال سند بدون پایان کار در دفترخانه های اسناد رسمی از قانون تسهیل استفاده می شود.
اما با توجه به اینکه در قانون تسهیل تمامی بدهی های ملک، عوارض های شهرداری، مالیات قبض های نوسازی و پسماند و تمامی عوارض های احتمالی و جرائم احتمالی پرداخت می گردد و شخص خریدار باید تمامی شرایط را بپذیرد، توصیه گروه تهران جواز به خریداران و حتی فروشندگان ملک این است که تا حد امکان از این قانون استفاده نکنید و از اختلافات احتمالی بین طرفین پیشگیری کنید.

 

پایان کار آپارتمان بدون بازدید و نامحدود

مشکلات احتمالی انتقال سند بدون پایان کار

در اینجا شایسته است به یک نمونه از مشکلات به وجود آمده در استفاده از این قانون اشاره کنیم.

فروشنده یک ملک صنعتی پس از استفاده از قانون تسهیل به خریدار این تعهد را واگذار کرد که پس از انتقال سند تا چند ماه گواهی پایان کار را اخذ میکند.
نماینده خریدار ملک فراخور تصمیمات مدیریتی شغل ایجاد شده تغییراتی در فضای سبز موجود در ملک نمود.
همانطور که در مقاله قانون کار ساختمان اشاره گردید استعلام فضای سبز یا همان استعلام کمیسیون ماده ۷ برای هر متر قبل از صدور پایان کار الزامی ست.
در نتیجه پس از مراجعه مامورین فضای سبز و جابجایی چندین درخت بدون هماهنگی فضای سبز منطقه جریمه برای متقاضی تعیین کرد.

این تنها یک مثال از صدها مورد مشکل انتقال سند ملک بدون پایان کار بود.

هزینه پایان کار ساختمان قدیمی

لازم به توضیح است که در خصوص ساختمان های قدیمی، شهرداری های محترم در جهت رفع مشکلات و عدم تطابق قوانین فعلی و قوانینی که در حین ساخت ساختمانهای قدیمی  پابرجا بود کمک و مساعدت هایی قائل می شود.
برای مثال، املاک قدیمی  که در سال ۱۳۷۰ ساخته شده است قابلیت بررسی با قوانین سال ۱۴۰۲ را نخواهند داشت و همچنین در صورت اینکه ساختمان قدیمی دارای جواز ساخت باشد میتوان تخفیف های شایانی به میزان عوارض نظارت فنی برای دریافت گواهی پایان کار ملک قدیمی اعمال کرد.

برای تسهیل در دریافت گواهی پایانکار املاک قدیمی میتوانید با گروه تهران جواز تماس بگیرید.

 

جریمه پایان کار ساختمان 

چنانچه ساختمانی پس از پایان عملیات ساختمانی دارای تخلفات و خلاف ساختمانی باشد، در صورتی که در کمیسیون داخلی نظارت فنی تصمیم بر اخذ جریمه اتخاذ گردد، طبق فرمول های از پیش تعیین شده و به روز رسانی شده هر سال از متقاضی به میزان متراژ مازاد بر تراکم جریمه پایان کار ساختمان دریافت می شود.

بدیهی است هر چه میزان تفاوت بنای موجود و بنای مجاز در نقشه های مصوب کمتر باشد میزان جریمه کمتری در پایان کار اخذ می گردد.

متقاضیان و سازندگان محترم می توانند با مراجعه به کارشناسان ما، از پرداخت جریمه تخلفات ساختمانی حادث شده تا حد امکان پیشگیری کنند چرا که ما در گروه تهران جواز با توجه به سابقه طولانی در زمینه اخذ پایانکار ساختمان، میتوانیم  نحوه برخورد با تخلف حادث شده را تا حد امکان با رفع تعرض کاهش دهیم.

چرا باید پایان کار ساختمان بگیریم؟

دلایل اخذ پایان کار ساختمان شامل موارد متعددی است.به دیگر سخن دلایل زیادی وجود دارد که ما را ملزم بگرفتن پایان کار واحد ساختمانی می کند.برخی از این دلایل را در زیر ذکر می کنیم

  • برای فروش ملک یا هر واحد ساختمانی با کاربریهای مسکونی،تجاری و اداری یکی از مدارک مورد نیاز جهت ثبت در دفترخانه پایان کار ساختمان است
  •  برای دریافت سند تفکیکی برای هر واحد ساخته شده نیاز به گواهی پایان کار ساختمان  دارید.
  • برای اخذ سند قطعی برای واحدهای ساخته شده نیاز به گواهی پایانکار است
  • برای اخذ وام یا دریافت تسهیلات بانکی روی سند ملکی داشتن گواهی پایان کار الزامیست.

مدت اعتبار پایان کار چقدر است؟ گواهی پایان کار چند سال اعتبار دارد؟

در پاسخ به این سوال باید اشاره کنیم که  در سنوات گذشته شهرداری تهران گواهی پایان کار مدت دار صادر می کرد.یعنی شهرداری تهران در بازه ی زمانی نه چندان دور و در دهه ۸۰، پایان کار با مدت معلوم و محدود صادر می کرد.

ولی امروزه شهرداری تهران گواهی پایان کار نامحدود صادر می کند. به عبارت دیگر اعتبار گواهی پایان کار نامحدود است.

گواهی پایان کار آپارتمانی چیست؟

اگر گواهی پایان کار برای ملک یا ساختمان قدیمی صادر شده باشد و بعدا در آن ملک یا زمین تعدادی آپارتمان ساخته شده باشد، علاوه بر این پایان کار کلی ساختمان، میتوان برای هر کدام از واحدهای تفکیک شده  پایان کار جداگانه گرفت.

فرض کنید ساختمانی ساخته شده و پایان کاری کلی برای ساختمان اخذ شده است.
سازنده برای فروش هر واحد آپارتمانی،
 ملزم به گرفتن گواهی پایان کار آپارتمان بصورت جداگانه است.
در واقع برای معامله هر واحد آپارتمان اخذ گواهی پایان کار جدید از شهرداری الزامی است.

در بعضی مواقع برای صادر شدن گواهی پایان کار بازدید از محل یا اصطلاحاً بازدید میدانی الزامی است. ولی در بسیاری از موارد دریافت گواهی پایان کار آپارتمانی بدون نیاز به بازدید میدانی از ساختمان امکان پذیر است.

دریافت گواهی پایان کار آپارتمان بدون بازدید ملک

استعلام گواهی پایان کار ساختمان

در چه مواقعی اخذ پایان کار واحد آپارتمان بدون بازدید امکان پذیر است؟

  • اولین شرط برای گرفتن پایان کار بدون بازدید میدانی این است که واحد آپارتمانی مسکونی باشد. گواهی پایان کار آپارتمانی با هر کاربری به غیر از کاربری مسکونی  بدون بازدید انجام نمی شود.
  • عامل دیگر برای دریافت گواهی پایان کار بدون بازدید محل قرارگیری ملک است.
    برای مثال اگر ملک شما در خیابان اصلی باشد ممکن است شهرداری منطقه به گمان استفاده غیر مسکونی از قبول درخواست پایانکار آپارتمانی بدون بازدید خودداری کند، زیرا احتمال استفاده اداری یا تجاری از ملک وجود دارد.

مثال دیگر،فرض کنید شما دارای آپارتمان مسکونی هستید و در عمل هم از این واحد آپارتمان برای سکونت و استفاده مسکونی بهره برداری می‌کنید، ولی پایین مجموعه ساختمان شما یک باب مغازه سوپرمارکت وجود دارد.به عبارت دیگر مجموعه ساختمان شما دارای یک واحد تجاری است.

در این حالت هم بازدید میدانی از ملک یا آپارتمان برای صدور گواهی پایان کار بسیار محتمل است.

تفاوت گواهی پایان کار واحد آپارتمان با بازدید و بدون بازدید در چیست؟

اولین تفاوت شاید در مدت زمان گرفتن گواهی باشد.مسلما وقتی که مرحله بازدید میدانی واحد آپارتمانی از مراحل اخذ گواهی پایان کار حذف شود، سرعت صدور پایانکار بیشتر می شود.
تفاوت بعدی احتمال وقوع تخلف ساختمانی در واحد مد نظر است.

اگر قرار باشد صدور گواهی پایان کار منوط به بازدید ملک باشد احتمال وقوع تخلفات ملکی در خود واحد یا مشاعات، مانند راهرو پشت بام حیاط و غیره موجب تاخیر در روند کار میشود.

ممکن است فرضا واحد دیگری در آن مجموعه ساختمانی نورگیر را پوشانده باشد. در این صورت در مرحله بازدید برای صدور گواهی پایان کار، برای کل ساختمان تخلف گزارش می شود.
در صورت بروز تخلفات اینچنینی در ساختمان باید مجددا مرحله بررسی خلاف طی شود.

شرایط دریافت گواهی پایان کار بدون بازدید چگونه است؟

برای صدور گواهی پایان کار ساختمان بدون بازدید، مالک ساختمان باید تعهد نامه ای را دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری ارائه کند.در این تعهد نامه، مالک واحد، مسئولیت وجود هرگونه تخلف در واحد ساختمان را در صورت وجود تخلف بر عهده می گیرد.

گرفتن گواهی پایان کار برای هر یک از واحدهای آپارتمانی یک مجموعه ساختمانی چه مزایایی دارد؟

پس از صدور سند تفکیکی برای هر یک از واحدهای یک مجموعه ساختمانی، هر کدام از واحدهای آپارتمانی میتوانند جداگانه برای اخذ گواهی پایان کار واحد خود اقدام کنند.

مزیت این کار با توجه به نامحدود بودن مدت گواهی در این است که اگر بعداً واحد دیگری در آن مجموعه ساختمانی مرتکب تخلف ملکی شد دیگر واحدها در صورت داشتن پایان کار دچار مشکل نخواهند شد.

توصیه ما به سازندگان محترم این است که پس از دریافت سند تفکیکی برای هر یک از واحدهای آپارتمانی برای دریافت گواهی پایان کار آپارتمانی هر واحد اقدام کنند.

مراحل دریافت یا اخذ گواهی پایان کار ساختمان چیست؟

امروزه شهرداری تهران با تعاملاتی که با اداره ثبت و سازمان نظام مهندسی در خصوص نحوه صدور پایانکار ساختمانی داشتند، تصمیم به ارائه طریقه ای متفاوت از روشی که تا کنون وجود داشت، گرفته که در زیر به آن می پردازیم.
در ابتدا متقاضیان به جای مراجعه به شهرداری که متولی صدور پایانکار ساختمان می باشد ،  باید به اداره ثبت مراجعه کنند

مدارک مورد نیاز جهت مراجعه به سازمان ثبت اسناد برای درخواست گواهی پایان کار

۱. اصل سند 

۲.اصل مدارک شناسایی

۳. وکالتنامه (در صورت داشتن وکیل )

۴. اصل جواز ساختمانی

پس از حضور متقاضی در اداره ثبت، مامور بازدید  طی بازدید از ملک مورد نظر ابعاد عرصه موجود ملک را برداشت نموده و با ابعاد پروانه مطابقت داده و در صورت تایید ابعاد عرصه متقاضی را به سازمان نظام مهندسی ارجاع خواهد داد.

در سازمان نظام مهندسی با اختصاص ناظر بازدید به متقاضی  و پس از بازدید به عمل آمده ، ایشان اقدام به تهیه ی نقشه های تک خطی نموده که تمامی قسمتهای ساختمان اعم از مشاعی و غیر مشاعی اندازه گیری شده و در چند برگ نقشه تک خطی ممهور به مهر ناظر سازمان و هولوگرام مخصوص به همراه یک سی دی فایل کد به متقاضی ارائه می گردد . 

حال با تهیه مقدمات امور، شما آماده اخذ گواهی پایانکار از شهرداری هستید که در زیر تمامی مراحل به همراه جزییات بررسی خواهد شد.

  • تشکیل پرونده

برای صدور گواهی پایان کار، گام اول تهیه مدارک و تشکیل پرونده است.در قسمت تشکیل پرونده شهرسازی کارشناس تشکیل در دفاتر خدمات ، ابتدا احراز هویت متقاضی را انجام میدهد.
بدیهی ست برای احراز هویت تمامی مدارکی که بررسی میگردند باید اصل باشند لازم است بدانید که در اولین مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهر، حتی با کپی برابر اصل شده اسناد رسمی توسط دفترخانه هم نمی توانید احراز هویت شوید .

پس از رویت اصل مدارک توسط کارشناس تشکیل پرونده و احراز هویت ، کارشناس فرم درخواست را در اختیار متقاضی قرار می دهد . مواردی که در فرم درخواست بایستی تکمیل شود عبارتست از : 

  • شماره پرونده شهرسازی 
  • کد شناسایی ملک 
  • پلاک ثبتی 
  • آدرس ملک مورد نظر 
  • کد پستی ملک 
  • شماره اشتراک کنتور های آب ،برق،…
  • مشخصات مالکین  و وکیل (در صورت وجود)
  • آدرس متقاضی
  • شماره همراه متقاضی که مالکیت خط به نام شخص باشد 
  • نوع درخواست 
  • امضا و تاریخ

برای صدور گواهی پایان کار، گام اول تهیه مدارک و تشکیل پرونده است.مدارک لازم جهت دریافت گواهی پایان کار در فهرست زیر نوشته شده:

  • اصل و تصویر مدرک مالکیت واحد آپارتمان یا ملک
  • اصل و تصویر کپی شناسنامه و کارت ملی مالک یا مالکین
  • نقشه تفکیکی با مهر و امضا و سی دی
  • اصل و تصویر صورت مجلس تفکیکی
  • انحصار وراثت در صورت فوت مالک
  • نقشه جی آی اس (GIS) یک دوهزارم
  • حضور مالک یا وکیل قانونی
  • گزارش مهندس ناظر
  • فیش های آب و برق و گاز و تلفن

آیا حضور تمام مالکین یک سختمان برای دریافت گواهی پایان کار ساختمان الزامی ست؟

یکی از تفاوت های دریافت جواز ساخت با گواهی پایان کار این است که برای گرفتن پایانکار حضور یکی از مالکین کافی ست، ولی برای پروانه ساخت حضور تمامی مالکین ساختمان الزامی ست.

  • بازدید

در مرحله بازدید برای صدور گواهی پایان کار، چه مواردی  در ساختمان مورد بررسی قرار می‌گیرند؟
از جمله موارد مورد بررسی در این مرحله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مطابقت نمای اجرا شده ساختمان با نمای تایید شده در کمیته نمای پروانه ساخت

ممکن است مالک واحد یا ساختمان، پس از گرفتن گواهی عدم خلاف، مثلا جای بالکن را عوض کرده باشد.از آنجا که محل بالکن در نمای ساختمان تاثیر گذار است، باید مالک صورتجلسه کمیته نما در گواهی عدم خلاف داشته باشد.

در غیر اینصورت نمای اجرا شده باید با همان نمای تصویب شده در پروانه ساخت مطابقت داشته باشد.

  • صندوق پست
    برای اخذ گواهی پایان کار، صندوق پست در ورودی ساختمان باید نصب شده باشد
  • جَک معلول
    هدف از این کار تسهیل رفت و آمد معلولین به ساختمان است.اگر تراز ورودی ساختمان همان تراز گذر باشد، نیازی به جک معلول ندارد.
  • نوع در ورودی
    نوع درب ورودی اجرا شده با نوع در ذکر شده در جواز ساخت باید مطابقت داشته باشد.

مثلا اگر در پارکینگ تک لنگه باز شو یا کرکره ای در پروانه ساخت تأیید شده باشد، برای اخذ گواهی پایان کار هم باید همان مدل درب اجرا شده باشد.

  • شیب رمپ (Ramp)
    شیب رمپ برای صدور پایانکار باید کمتر از بیست درصد باشد.
  • عرض رمپ (Ramp)
    عرض رمپ برای تایید مامور بازدید پایانکار، باید سه و نیم متر باشد.
  • شعاع مانور گردش رمپ
    شعاع مانور گردش رمپ باید شش و نیم متر باشد.

برای دریافت گواهی پایان کار باید همان چیدمان پارکینگ اجرا شده باشد.

اگر طراح نقشه معماری دقت لازم را در طراحی چیدمان پارکینگ نداشته باشد، مالک ساختمان ممکن است در مرحله ی اجرا مجبور به تغییر چیدمان پارکینگ شود.

این کار روند گردش کار صدور گواهی پایانکار ساختمان را کند میکند.

  • تعداد انباری ها
  • تعداد پارکینگ ها
  • نصب درب دودبند
  • نصب اسپرینکلر
  • اجرای دستورالعمل های آتش‌نشانی

در گذشته، درب دودبند شیشه‌ای مورد تأیید بود، ولی برای گواهی پایان کار جدید، دیگر درب دودبند شیشه‌ای مورد قبول نیست.
درب دودبند باید ضد حریق باشد.

مأمور بازدید گواهی پایان کار، چه مواردی را در رابطه با دستورالعمل آتشنشانی بررسی میکند؟

مأمور بازدید در اغلب اوقات، موارد کلی را بررسی میکند.

این موارد در مورد دستورالعمل های آتش‌نشانی برای اخذ گواهی پایان کار  عبارتند از:

  1. نصب پمپخانه
  2. نصب اسپرینکلر
  3. لوله کشی های مرتبط با اطفاء حریق
  4. زنگ هشدار حریق

از دیگر مواردی که توسط مامور بازدید برای صدور پایانکار ساختمان بررسی میشوند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابعاد راه پله
  • ابعاد آسانسور
  • ابعاد لابی ها 
  • ارتفاع پله
  • ارتفاع طبقات
  • ارتفاع کل ساختمان 
  • نورگیر ها

طبق قانون، فضاهای اصلی ساختمان باید نور مستقیم داشته باشند.

فضای اصلی ساختمان شامل اتاق خواب، هال، پذیرایی و آشپزخانه است که باید طبق ضوابط نور مستقیم داشته باشند.
طول نورگیر مستقیم طبق ضوابط هفت متر باید باشد.

دیگر موارد مورد بازدید برای دریافت گواهی پایان کار ساختمان :

  • ابعاد بالکن
  • جانپناه
    جان‌پناه در پشت بام باید حداقل یک متر و ده سانتیمتر باشد
  • عدم احداث انباری در پشت بام

برای اخذ گواهی پایان کار بی دردسر، هیچ بنای مسقف و سقف داری در پشت بام نباید احداث شده باشد.

البته مرحله بازدید پیچیدگی های زیادی دارد و ما تا این مرحله، کلیت بازدید را شرح دادیم.

  • طرح تفصیلی و بر و کف
    در سال جدید، مرحله طرح تفصیلی و بروکف در هم ادغام شد و در واقع یک مرحله کاری شدند.این مرحله در منطقه شهرداری بررسی میشود.
  • مرحله بررسی خلاف در دفتر خدمات

این مرحله در واقع مطابقت گزارش مامور بازدید با تخلفات انجام شده است. به طور کلی دو نوع تخلف در این مرحله بررسی میشوند

  1. خلاف نوع یازده
  2. خلاف نوع دوازده

خلاف نوع یازده ملکی بیشتر مربوط به عرصه ملک است

خلاف نوع دوازده ملکی بیشتر مرتبط با تخلفات متراژی ملک است.

واحد بررسی خلاف دفتر خدمات الکترونیک شهرداری، پس از بررسی تخلفات ملکی و گزارش مأمور بازدید، پرونده را به واحد نظارت فنی منطقه شهرداری ارجاع می‌دهد.

پس از بررسی پرونده در صورت وجود تخلف ملکی پرونده به کمیسیون داخلی یا شورای معماری ارجاع داده می شود.

در صورت ارجاع پرونده به کمیسیون داخلی احتمال اخذ گواهی پایان کار بیشتر است.

در صورت ارجاع پرونده به کمیسیون داخلی در مورد تخلفات ملکی، مالک یا سازنده، بسته به نوع تخلف مجبور به انجام یکی از این موارد میشود:

  1. رفع تعرض ملکی
  2. اجبار به رفع تخلف یا خلاف ملکی
  3. پرداخت جریمه

برای مثال اگر سازنده ای ارتفاع مجاز را رعایت نکرده باشد، یا به عبارت دیگر ارتفاع ساختمان ساخته شده بیش از حد مجاز باشد، ممکن است در بعضی مناطق شهرداری با پرداخت جریمه بتواند گواهی پایان کار ساختمان بگیرد.

البته اگر ارتفاع ساختمان، تا پنج درصد بیشتر از ارتفاع مجاز باشد، معمولا رفع تعرض میشود.

یک سری از تخلفات ملکی غیر قابل بازگشت یا تغییر، چنانچه عوارضی برایشان در ضوابط شهرسازی تعیین نشده باشد معمولاً شامل رفع تعرض میشوند.

 

تخلفات متراژی که بر مساحت واحد مسکونی تاثیر می گذارند، مثل کوچک کردن راه پله ها، معمولاً مشمول پرداخت جریمه می شود.

ساختن واحد مسکونی با متراژ مازاد بر تراکم قانونی ملک، تخلف است و مشمول جریمه میشود.

در صورت تخلف ملکی که در قانون و ضوابط شهرسازی صراحتاً به آنها اشاره شده است، سازنده یا مالک برای اخذ گواهی پایان کار ساختمان مجبور به تخریب و رفع خلاف ملکی ست.

 

مثلاً احداث واحد تجاری غیر مجاز از جمله این تخلفات است.

پس از بررسی تمامی موارد در کمیسیون داخلی، متن کمیسیون داخلی باید به امضای رئیس نظارت فنی، رئیس طرح تفصیلی، رئیس صدور پروانه، معاون شهرسازی و شهردار برسد.

پس از خروج پرونده از گردش سیستمی کمیسیون داخلی، پرونده به نود عوارض نظارت فنی می‌رسد.

در این مرحله، کارشناس عوارض نظارت فنی، با بررسی کمیسیون داخلی، میزان مبلغ جریمه و عوارض ملکی را تعیین میکند.

پس از این مرحله پرونده به مرحله چاپ نظارت فنی میرسد.

در این مرحله سازنده یا مالک باید با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری چاپ فرم  نظارت عوارض فنی را دریافت کند.

در این مرحله مالک باید با در دست داشتن فرم نظارت عوارض فنی به اداره درآمد مراجعه کند.

در این مرحله متقاضی گواهی پایان کار باید نسبت به پرداخت عوارض قید شده در فرم نظارت اقدام کند.

بعد از این مرحله پس از پرداخت فیش باید اعلام وصول را دریافت کنید.

پس از اعلام وصول اداره درآمد، پرونده به مرحله پیش نویس میرسد.

  • پیش نویس 

در مرحله پیش نویس برای گواهی پایان کار باید مدارک تکمیل گردد.

مدارک مورد نیاز برای پیش نویس شامل موارد زیر است:

  • در صورت مطرح شدن تعهد خاصی در کمیسیون اصل تعهد نامه مالک باید در پرونده باشد.
  • استاندارد آسانسور

گواهی استاندارد آسانسور یک سال اعتبار دارد.

  • گزارش مهندس ناظر مبنی بر عدم تخلف ساختمانی.
  • برگ سبز اتمام عملیات ساختمانی.

پس از تکمیل تمام مدارک فوق پرونده در مرحله پیش نویس تایید می شود.

پس از تمام این مراحل پرونده باید به امضای رئیس طرح تفصیلی برسد.

بعد از این مرحله پرونده باید مورد تایید و امضای رئیس نظارت فنی برسد.

پس از طی کلیه مراحل ذکر شده و امضای معاون شهرسازی و شهردار، گواهی پایان کار صادر می شود.

 

این مقاله توسط گروه تهران جواز، متخصص امور ساختمانی مرتبط با شهرداری تهیه و تنظیم شده است.

 

4.8/5 - (22 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
12 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عباس قاسمی

توضیحی که در مورد هزینه پایان کار ساختمان دادین کلی بود. برای اینکه بفهمیم هزینه پایان کار ساختمان شخصی من چقدر میشه و بررسی موردی هزینه پایانکار چیکار باید بکنم؟
ما تازه ساختمون رو تموم کردیم و میخوایم پایان کار بگیریم .

قاسمی

با سلام
استعلام پایان کار ساختمان قدیمی چگونه انجام میشود؟

مهدی

با سلام
برای گرفتن پایان کار ساختمان کجا باید رفت؟

امیر

با سلام
گرفتن پایانکار تفکیکی اپارتمان چقدر طول میکشه؟

امیر

هزینه اخذ پایانکار تفکیکی آپارتمان چقدره؟

نیما

با درود
من قصد معامله آپارتمانی را داشتم و برای انجام کارهای آن به شهرداری رفتم برای پایان کار. شهرداری از من خواسته تعهد پوشاندن نور گیر را بدهم ، در حالیکه من واحد بالا هستم و واحد همکف نورگیر را پوشاند . ارائه پایان کار و مفاصاحساب رو منوط به دادن تعهد کردند . میخواستم بدونم این تعهد برای من مسوولیت دارد؟متن تعهد به این شرح هست
چنانچه شهرداری در آینده هرگونه تصمیمی اعم ازرای صادره از کمیسیون ماده 100 صادر نماید اعتراضی نداشته و تعهد میدم هرگونه معارض احتمالی حقیقی و حقوقی را پاسخگو باشم و در صورت مشکل در موارد فوق شهرداری میتواند برابر ضوابط با من برخورد کند.